Just another WordPress.com weblog

Lord Nelson’s got a boat part deux: Bra tänkt!

The following is based on a true story…

WP_000189

Sommaren är här och ävenså båtsäsongen. Det skedde då på den fredagen den 7.6.2013 att min gamla kollega Lord Nelson ringde upp och föreslog att vi skulle avrunda arbetsveckan med lite chill i form av en båtresa till Hästöskata. Foreca och ilmatieteenlaitos lovade regn hela dagen och kvällen så jag var aningen bekymrad över resan före start men inte minsta lilla vattendroppe föll ur himlen varken dag eller kväll eller natt.

Vi startade lite före 18:00 och gjorde en liten detour för att plocka upp vår goda vän Mr Edward “Eddie” H. Småningom kom vi iväg och fick njuta av frisk luft, sol och en allmänt god stämmning i båten. Jag hade tagit med min kamera men eftersom jag inte visste om resan så mycket i förväg hade jag inte laddat batteriet. Jag tänkte att nog räcker strömmen säkert men som det var dog kameran före vi ens hunnit fram. Som reserv hade jag Nokian (som tyvärr inte motsvarade mina förväntningar i bild- och ljudkvalitet) som jag hann ladda en knapp timme innan avfärd. (Den dog sedan på hemvägen)

Lord Nelson Pt2 001Lord Nelson Pt2 028

Lord Nelson Pt2 052

Efter en fartfylld resa genom sluss och rapakanaler (där vi t.o.m. råkade på bekanta) började vi närma oss. Lord Nelson hade räknat ut att 10 liter bensin borde räcka bra till hela resan och förklarade för Eddie att även om bensinen tar slut så har han en kanister med 5 liter så vi klarar oss nog. En sekund efter dessa välvalda ord tog bensinen slut och motorn stannade. Vi fyllde på tanken och funderade på hur vi skulle klara oss tillbaka hem. Vi övervägde skippa Hästöskata och sikta mot närmaste bensin pump men efter ett par telefonsamtal bestämde vi oss ändå för att åka till vårt mål och vänta på en räddare i nöden.

Väl framme (där vi by the way också råkade bekanta) satte vi oss på terassen, njöt av sol, värme, kall dricka och varsin burgar. Efter en stund kom vår räddare i nöden, the one-armed man. Han kom allt från Kokkola med bensin åt oss. Som tack bjöd vi honom på ett glas vatten. Nåväl efter ytterligare en stund på terassen tankade vi båten och seglade iväg hem.

WP_000170WP_000174

 

WP_000181WP_000179

 

And they all lived happily ever after…

WP_000178

Dedicated to our savior in the nöden, the one-armed man

T. Baum signing off

T. Baum signing off

Leave a Reply

